Prodej nemovitosti svépomocí v 8 krocích
...aneb co byste chtěli vědět o prodeji nemovitosti a bojíte se zeptat

krok TŘETÍ - PŘÍPRAVA NEMOVITOSTI NA PRODEJ

Člověk je tvor emocionální a hodně dá na první dojem. Počítejte s tím i při prodeji vaší nemovitosti. Pokud první vjem případného kupujícího z vašeho domu bude rozbitý plot kolem neposekané zahrady, přišel jste právě o dost peněz. Pokud ale bude mít dům při pohledu zvenku pěknou fasádu a upravené okolí, pak naopak získáváte. Vždyť jako kabát dělá člověka, tak fasáda dělá dům. 

Snažte se však maximálně přizpůsobit úspěšnému prodeji i vnitřek domu. Popraskané stěny jistě nebudí důvěru, přitom stačí jen vymalovat a díry zasádrovat. Vynaložené peníze se vám mnohonásobně vrátí. Před prohlídkou také co nejlépe ukliďte, špinavá podlaha ani rozházené hračky dobrý dojem rozhodně neudělají. Ani nádobí v dřezu nevyloudí kupujícímu na tváři úsměv a nepomůže otevřít jeho peněženku. Prohlídku plánujte nejlépe za denního světla, pokud možno za slunečného dne. Vždyť na sluníčku vypadá vše hned líp než v plískanici a jak jsme si řekli na začátku, člověk je tvor emocionální. V dobré náladě se mávne rukou nad věcí, která by normálně vadila.

Jak ale najít případného kupujícího? Jak oslovit ty tisíce zájemců, kteří touží koupit jen a právě tu naši nemovitost? Musíme vytvořit

krok ČTVRTÝ - INZERÁT

Jak takový inzerát správně napsat? A kam ho umístit? V první řadě je třeba říci, že je s tím hodně práce. Jen si otevřete jakýkoli inzertní portál na internetu a podívejte se, kolik nabídek se na vás vyhrne. Konkurence je velká. Jak svým inzerátem zaujmout, abyste právě vy vyhráli první cenu a prodali svou nemovitost rychle a s co nejlepším ziskem? 

Nejdříve je třeba vymyslet formu prezentace nemovitosti. Tři rozmazané fotografie opravdu nejsou tou nejlepší cestou na přilákání zájemců. Nafoťte svou nemovitost zvenčí i zevnitř. Momentky z mobilu jsou vhodné možná tak na ukazování příbuzným, kde jsme v létě všude byli, ale pro kvalitní prezentaci vaší nemovitosti jsou absolutně nedostačující. Pokud máte fotografování jako koníčka, máte vyhráno. Určitě máte doma zrcadlovku a nafotit dům tak, aby vypadal atraktivně v očích kupujících je pro vás hračka. Pokud však není fotografování vaší druhou přirozeností, máte možnost požádat kamaráda, který tomuto druhu zábavy propadl, o pomoc. Jestliže nikoho takového neznáte, nezbývá, než se obrátit na profesionálního fotografa. Jsou už i takoví, kteří se z focení svateb přeorientovali na focení nemovitostí.

Připravte si na něj přibližně 2000 korun, ale výsledek bude rozhodně stát za to.

Fotky tedy už máme, ale co dál? Člověk, který jde s dobou, natočí videoprohlídku. Krátkou, přibližně tříminutovou procházku po domě zaznamenanou vaší kamerou s HD rozlišením. Chcete přece mít náskok před ostatními inzerujícími nebo se jim alespoň vyrovnat. Teď už jen hodinku u počítače a nějakým střihovým programem vyrobit ucházející video. Divili byste se, o kolik procent dokáže takové video zvednout návštěvnost vašeho inzerátu a tedy i šanci na dobrý prodej.

A jsme u hitu poslední doby, virtuální prohlídky. Určitě to z internetu znáte, jde o sférickou fotografii. Můžete si obraz všelijak natáčet, přibližovat, pohybovat se v něm, takže vidíte každý kout místnosti. Kliknutím na dveře se dostanete do dalšího pokoje a tak pořád dál, až si pohodlně z křesla prohlédnete celý dům. Pokud toto použijete u svého inzerátu, odpadnou vám různí realitní "turisté", kteří se jen tak přijdou podívat bez vážného zájmu nemovitost koupit. Potřebujete však speciální vybavení, které není zrovna levné, a sestavení takovéto prohlídky musíte věnovat i několik hodin práce.

Obrazovou prezentaci máte připravenu, teď je zapotřebí vymyslet nějaký zajímavý text. Určitě to nespraví jedna věta "Prodám dům v XY s pěknou zahradou". I takové inzeráty jsem v praxi viděl.  V některých dokonce chybělo i to "XY". Takže popis by měl být přesný, výstižný, nezapomeňte na uvedení rozměrů domu, rozměrů pozemku. Vypíchněte přednosti vaší nemovitosti, případné zápory se snažte obrátit na klady. Pokud jste blízko železniční trati a každý vlak vám rozkýve lustr, uveďte, že dům je umístěn výhodně v dosahu železniční stanice. Pokud vám pod okny několikrát denně hlučí děti cestou do školy a ze školy, napište velmi výhodná poloha pro rodiny s dětmi, škola v blízkosti.

Důležité upozornění - již v inzerci jste povinni v textu uvádět energetickou třídu budovy. Dříve platilo, že pokud nemáte vypracován průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) a tedy nevlastníte tzv. energetický štítek, musíte uvést do inzerátu energetická třída G, tedy ta nejméně výhodná. Podle poslední právní úpravy již takto může postupovat pouze zprostředkovatel, většinou realitka. Inzerujete-li svou nemovitost sami, musíte již mít PENB vyhotovený a uvádět reálnou třídu. Jinak se vystavujete nebezpečí poměrně citelné pokuty. Pokud to s prodejem myslíte vážně, doporučuji si PENB nechat vystavit, stejně jej budete potřebovat. Existuje totiž zákonná povinnost předat jej kupujícímu. Připravte si na něj opět několik tisíc korun dle velikosti budovy.

Inzerát tedy máme, foto a video dokumentaci též, ale kam teď s ním? Opomineme-li tištěná média a vývěsní skříňku zřejmě také nemáte, zbývá vám internet. Je spousta placených i bezplatných serverů, které vám umožní vaši nemovitost vystavit. Ze serverů "zadarmo" můžeme jmenovat bazos.cz nebo sbazar.cz. Inzerce na nich je však co do rozsahu omezená. Kromě toho můžete využít profesionálnější placené portály jako jsou sreality.cz, inzerce na nich je však dost drahá, konkrétně u Srealit stojí zveřejnění jednoho inzerátu 72Kč/den, což při průměrné době prodeje nemovitosti 3-4 měsíce udělá pěknou sumu. Nicméně pokud to myslíte s prodejem vážně, určitě se vyplatí investovat do placených portálů. Je dobré prezentovat nemovitost minimálně na 5 a více realitních serverech. Zatímco nabídku na bazoši vidí v lepším případě 150 návštěvníků, kombinací Srealit, Realit.iDnes a Hyperrealit se dostanete na několik tisíc. A není třeba zdůrazňovat, že vyšší návštěvnost znamená nejen rychlejší prodej, ale dost často i vyšší prodejní cenu. Můžete též vyzkoušet novou službu ProdejSiTo.cz, díky níž umístíte svůj inzerát na největší realitní portály snadno, rychle a po omezenou dobu zdarma. 

Inzerát jsme zveřejnili a těšíme se na zástup kupujících přede dveřmi. Ale ejhle, davy nikde. A nám začínají